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© Matias Gutierrez
Theatre

Wayqeycuna

Tiziano Cruz

Wayqeycuna—“my brothers” in Quechua—traces Tiziano Cruz’s return home to the artist’s Indigenous community in northern Argentina after a long absence, in the third part of his trilogy combining family history and a critique of colonialism and capitalism. In a white space divided by sheer curtains, Cruz stands as an embodied grievance, an ambassador for invisiblized peoples through words and images that evoke life in the Andes. The poetry of Wayqeycuna is steeped in pain. Along with childhood games and joys, along with traditional festivities and gatherings, we see poverty, exclusion, and danger. And the only way forward is together.

Having exulted sadness and rage in the unsettling performance and parade of Soliloquio two years ago, Tiziano Cruz’s newest solo carries a quest for inner peace and reconciliation. The artist presides over a peculiar banquet in a performance full of gentleness and healing, a generous act of sharing.

Credits
General info

About the artist

© Nora lezano

Tiziano Cruz (Jujuy + Buenos Aires)

Tiziano Cruz fled poverty in the province of Jujuy in northern Argentina to study at the national universities in Tucumán and Córdoba, training in cultural management and administration as well as in the performing and visual arts. Cruz is a presence on the international art scene and is also involved institutionally, notably founding ULMUS Gestión Cultural, a platform to support other Indigenous artists.

Full biography

Media Coverage

« Un spectacle en forme de rituel, d’une sincérité bouleversante, qui tente, via un retour aux sources, de faire le deuil d’une sœur et la paix avec le monde. Généreux mais jamais naïf, ce chant d’amour nous tend un miroir éclairant et replace l’utopie de la communauté au centre de son geste. […] Tiziano Cruz fait du plateau un lieu de consolation par le partage, où le deuil ne se répare pas, mais s’allège, dans les vertus du pain rompu et distribué. […] Bouleversant. »

Marie Plantin, Sceneweb.fr (France)

« Tiziano Cruz tisse une trame de beauté et de violence. […] L’artiste argentin y confirme un savant art du tissage entre intime et politique, entre texte, arts plastiques, cinéma et performance. Et une manière de prendre la parole, à la fois incisive et accueillante, qui fait mouche. »

Fabienne Darge, Le Monde (France)

« [Wayqeycuna] fait retentir le chant d’une terre éventrée. Tiziano Cruz y porte magnifiquement la parole de ceux qui ne l’ont pas, chevillant esthétique et éthique. […] On sort touché, bouleversé jusqu’aux larmes, par la sincérité et même la fragilité du spectacle : un moment fort. »

Laura Plas, Les Trois Coups (France)

« L’art de Tiziano Cruz ne se laisse pas submerger par tout ce qui le menace, le violente, l’invisibilise. Ce n’est pas un art contestataire, c’est un art affirmatif de soi. Une démarche de réappropriation et de renaissance. Un long poème qui fait couler ses larmes en accouchant de nos douleurs. »

Marguerite de Hillerin, Revue Pleins Feux (France)

« Découverte du dernier Festival d’Avignon, Tiziano Cruz tisse l’intime et le politique avec une force imparable. On ne s’en est pas remis. »

Philippe Noisette, Les Inrocks (France)

Interview

“I come from one of the parts of the world that has other stories, and other ways of telling them. What we’re doing is more about experience than about the artistic canon; what we want is to share an experience, because our philosophy of life is based in community. Obviously that affects our aesthetic as well.”

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