LACRIMA
Time is running out. Eight months is all the craftspeople with their expert hands are given to fashion a wedding dress for an English princess; their work takes place in utter secrecy. The stories of their lives marked by silence and tears unfold in a sewing shop in Paris, city of haute couture; in Alençon, kingdom of lacemakers; in Mumbai, land of embroiderers. Bringing together these far-flung places in one spectacular set, director and playwright Caroline Guiela Nguyen weaves together tales about relationships of domination and violence. As intimate and riveting as a TV drama, the split-screen images of LACRIMA jump back and forth between times and continents.
An essential voice in contemporary French theatre, Nguyen focuses her gaze on those who are often invisible to our eyes. In a hyperrealist rush that masterfully incorporates poetic elements, she creates characters who reflect the richness and true complexity of the world.
About the artist
Caroline Guiela Nguyen (Strasbourg)
Since 2009, Caroline Guiela Nguyen has been creating a body of work that gives voice to the voiceless and pays close attention to the textures of the real.
Media Coverage
« Le spectacle le plus fabuleux d’Avignon. »
Benjamin Locoge, Paris Match (France)
« Caroline Guiela Nguyen signe un chef-d’œuvre digne d’une superproduction qui a pris aux tripes le public pendant presque trois heures. [Nguyen] nous donne une leçon de théâtre où aucun détail n’est laissé au hasard et où les récits intimes connectent instantanément avec le public. Une claque. »
Yemcel Sadou, France-Info (France)
« Ce spectacle est une prouesse, un récit choral ample, populaire et d’une précision rare. »
Anne Diatkine, Libération (France)
« D’un réalisme fou, qui prend à la gorge. En suivant les petites mains qui cousent la robe de mariée de la princesse d’Angleterre, Caroline Guiela Nguyen raconte l’envers d’un conte de fées. Captivant. »
Anthony Palou, Le Figaro (France)
« Admirablement construit, mis en scène, scénographié et interprété, Lacrima vous happe dès les premières secondes et ne vous lâche plus durant les trois heures d’un spectacle palpitant, tragique. »
Jean-Marie Wynants, Le Soir (Belgique)
« Caroline Guiela Nguyen signe une magnifique critique du capitalisme mondial. Du théâtre très documenté et saisissant de vérité. »
Guy Duplat, La Libre Belgique (Belgique)