ODE
Eleven performers, hand in hand like a chain of paper dolls, form a pop-pagan procession. Their bliss is divine: you want to sink into their idyllic world, bask in the same sunshine. But just as you want them to keep going forever, the devious mind of choreographer Catherine Gaudet reveals something disturbing within this simple landscape, a place where everything is ruled by the imperative to be happy.
ODE surfaces from the dank basement of Les jolies choses, Gaudet’s last piece that took the dance world by storm. What should have stayed hidden in the perfect shadows re-emerges. What is the price we pay to maintain the image of collective harmony? Without flinching, Gaudet and her team take aim at false pretenses. Slowly and steadily, the performers’ hands start to twitch, the choir grows hoarse, the tipping point is activated and pursued. An example of collective possession in its most arresting form.
About the artist
Catherine Gaudet (Montreal) Compagnie Catherine Gaudet
A regular FTA collaborator since she created Au sein des plus raides vertus in 2014, Catherine Gaudet has made her mark with sophisticated works whose gestural virtuosity and physical elation immerse the audience in the psychological depths of existence.
Media Coverage
« Ceux qui ont vu les créations de Gaudet ont expérimenté dans leur chair l’état dans lequel elles peuvent nous plonger ; de répétitions en accumulations d’infinies variations, subtilement, mais certainement, on ne peut que s’y laisser happer. »
Iris Gagnon-Paradis, La Presse, 17-05-2023
“Les Jolie choses is a tour de force.”
Jacqueline van de Geer, Wesmount Magazine, 01-06-2022
« À Montréal, les chorégraphies de Catherine Gaudet créent toujours un peu l’évènement. […] Parce que sa rigueur monte d’un cran à chaque nouvelle œuvre, elle a atteint cette fois une virtuosité épatante. Faut dire aussi que les meilleurs interprètes de Montréal font partie de son équipe et s’épuisent volontiers pour donner corps à ses partitions essoufflantes. »
Philippe Couture, La Pointe (Belgium), 17-06-2022
« Un retour vers l’essentiel a été le souci de Gaudet en studio durant la pandémie : produire des états hypnotiques et, en même temps, ajouter ces touches d’individualité qui font des interprètes autre chose que des machines consentantes, des agent·es discipliné·es et obéissant·es de la société. »
Guylaine Massoutre, JEU, revue de théâtre, 29-05-2022, about Les jolies choses
« Avec Les jolies choses, Catherine Gaudet ose les contrastes. Elle brouille les pistes, crée du suspense. Dans la salle plongée de noir, la tension est à son comble. On pense à une fin fatale aboutissant à l’épuisement des troupes. C’est tout l’inverse qui se passe. Là encore, Catherine Gaudet nous tend un piège joyeux et jubilatoire. »
Odile Morain, France Tv info (France), 01-10-2023