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© Christophe Raynaud de Lage
Theatre

Carte noire nommée désir

Rébecca Chaillon

A leading figure among European theatre’s new voices, Rébecca Chaillon brings a radical theatrical satire with an irresistible punk spirit to Montreal. Together with seven Afro-descendant women from different artistic disciplines—poetry, dance, circus, ceramics—Chaillon crafts a work of turbulent self-assurance that spews out words, turns images inside out, and exalts the body. How can desire be kept alive in a society where male chauvinism and colonialism continue to distort our imagination? A generous act of sharing both the wounds and the sense of rebellion they provoke, Carte noire nommée désir is never gratuitous in its effects, relying on an investment from performers and spectators alike.

In a ceremony of reappropriation that embraces pop culture and spirituality in equal measure, Chaillon—a French performer, author, and director of Martinican descent—blows up fantasies and erotic clichés with fierce joy. Whoever you may be, Carte noire nommée désir has a special place waiting just for you!

Credits
General info

About the artist

© Su Cassiano

Rébecca Chaillon (Montreuil + Creil) Dans le ventre

With a highly personal approach to writing, whose themes are at once intimate, political, and universal, Rébecca Chaillon has created works taking various forms.

Full biography

Media Coverage

« Un spectacle impressionnant, et qui fera date, dans sa manière d’inscrire la pensée décoloniale dans une histoire du théâtre et de la performance, avec une intelligence magistrale, un humour dévastateur et un engagement du corps phénoménal. »

Fabienne Darge, Le Monde (France), 25-07-2023

« Par sa forme libre empruntant aussi bien à la performance, aux arts plastiques qu’au stand-up, cette « carte » se révèle gagnante, s’affranchissant des cadres formels du théâtre actuel pour inventer ses propres récits. »

Philippe Noisette, Les Échos (France), 24-07-2023

« L’autrice et performeuse queer Rébecca Chaillon propose une œuvre « afro-futuriste » et intersectionnelle qui tacle aussi bien le sexisme millénaire que le racisme systémique… Et fétichiste. Engagé, subversif, bref : Vivant. »
 

Clément Aubrun, Terrafemina.com (France), 24-06-2023

« Rébecca Chaillon n’a pas peur de faire entrer la politique au théâtre. Spectacle après spectacle, la metteuse en scène et comédienne bouscule son public, le force à remettre en causes ses préjugés, l’invite à déconstruire ce qu’il croit savoir. »
 

Romane Idres, France 3 Haute-de-France, 21-07-2023

« L’inventivité foisonnante du texte de Rébecca Chaillon, sa magie de l’image et de l’espace, ses multiples trouvailles, imposent ce spectacle comme un des chocs de cette édition du festival [d’Avignon]. »
 

Frédéric Guilledoux, La Provence (France), 23-07-2023

« Un spectacle performatif féministe et percutant. »

Brigitte Coutin, Webtheatre.fr (France), 24-07-2023

Interview

“Even though my theatrical work contains real talk, since I work based on principles of truth and transparency, it’s not documentary theatre. My work is all about asking myself how to approach performance in the show. How do I weave together two different kinds of narration to tell a bigger story? The writing phase was therefore important, because I wanted the text to be almost like a tale. Inspired by Aimé Césaire, Audre Lorde, and others, I want people to hear poetic speech with an Afro-fantastic or Afro-futurist resonance.”

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