You need Flash player 8+ and JavaScript enabled to view this video.
© Werner Strouven RHoK
Dance

Prophétique (on est déjà né.es)

Nadia Beugré

Welcome to Abidjan! In this teeming metropolis, the lives of trans people alternate between secrecy and the spotlight. By day, they work in hair and beauty salons; by night, they burn up the stage with sensuality and humour. Magnificent and slyly provocative, abandoned and oppressed, the divas of Prophétique move from taking care to speaking out, from the personal to the political, expressing their explosive double lives with the help of coupé-décalé and voguing.

Thanks to choreographer Nadia Beugré’s gift for showcasing her collaborators’ vital energy, the six performers from Côte d’Ivoire, Brazil, and Belgium reveal the full truth, holding nothing back. The setting is the neighbourhood of Yopougon, but it could be any place where injustice, exclusion, and violence hold sway. All the same, a thread of hope and freedom runs through this work that’s both biting and tender—there’s a good chance you’ll get barked at, but in the sweetest way possible.

Credits
General info

About the artist

© Bea Borgers

Nadia Beugré (Abidjan + Montpellier) Libr’Arts

Viewed as a rebel in her own country, Beugré likes to say that being a woman, artist, and lesbian in her society requires three times as much work. She does not seek to provoke but to inform by examining power and dominance relationships.

Full biography

Media Coverage

« L’Abidjanaise de Montpellier donne scène et parole à une communauté trans qui s’affirme avec panache. […] Six êtres visiblement arrivés tout droit de la planète House ouvrent les vannes de leur sensualité débridée et performent une séance d’esprit voguing où galopent les fesses et voguent les vampires. »
 

Thomas Hahn, DANSER Canal Historique (France), 26-06-2023

« Sa danse flirte avec la performance et ne se prive pas d’être foutraque, emprunte de liberté, en mêlant de multiples influences. »

Belinda Mathieu, Mouvement (France), 21-09-2023

« Ces artistes déjouent entre intensité joyeuse, insolence mutine et violence âpre toutes les assignations, pour revendiquer le droit de chacun·e à vivre ses identités en liberté.  […] Ce que produit ce spectacle dans son balancement perpétuel entre séduction et provocation, attraction et confrontation, violence et instants en suspension, âpreté et abandon, est une captation au plus juste des vies des interprètes. »
 

Caroline Chatelet, Sceneweb.fr (France), 25-06-2023

« Poursuivant son travail de déconstruction des normes patriarcales, Nadia Beugré signe une ode à la vie et à la différence. Avec Prophétique (on est déjà né.es), l’inclassable chorégraphe explose à sa manière brute, généreuse, une nouvelle fois les carcans, réveille gentiment nos consciences et invite à penser autrement ! »
 

Olivier Frégaville-Gratian d’Amore, L’Œil D’Olivier (France), 22-06-2023

« C’est puissant, drôle, presque baroque. »

Nathalie Yokel, La Terrasse (France), 10-10-2023

Interview

“For me, life is a stage. In that sense, I’m engaged in choreography every day because I take the time to observe what’s happening around me. The stage is a shelter, it’s my space, and when I’m there, I try to create a world.”

 

Read the interview